pääosassa neljä tuoteteemaa

Tuotekehitystoiminnan painopistealueet ovat neljä strategista teemaamme: hyvinvointi, kulttuuri, kesä ja talvi (ks. sivun alaosassa olevat liitteet). Kulttuuri- ja kesäaktiviteettitarjonnan kehittämiseksi MEK on käynnistänyt valtakunnalliset kehittämisohjelmat.

Teemat_hyvinvointi_hoitoKiinnostus hyvinvointimatkailua kohtaan on kasvanut viime aikoina merkittävästi maailmanlaajuisesti. Suomella on mitä parhaimmat mahdollisuudet tarjota puhtaaseen luontoon, hiljaisuuteen tai saunaan liityviä hyvinvointituotteita ja -palveluita matkailijoille. Varsinaista kehittämistä ohjaavaa katto-ohjelmaa ei valtakunnan tasolla toistaiseksi ole, mutta MEK pyrkii edistämään teeman mukaista tuotekehitystä Finrelax® -määritelmän mukaisesti.

 

Teemat_hyvinvointiTalvimatkailu on Suomessa kehittynyt erityisen hyvin viimeisten vuosien aikana ja maailmalla Suomi profiloituukin selvästi talven ihmemaana. Talvi on teemoistamme ehkä pisimmälle tuotteistettu ja tarjonnan monipuolisuus on antanut Suomelle selvän kilpailuedun muihin talvikohteisiin nähden. Vastataksemme kiristyvään kilpailutilanteeseen on tärkeää pysyä ajantasalla matkailijoiden toiveista ja odotuksista sekä varmistaa jatkuvalla uudistumisella menestys myös tulevina vuosina.

 

Teemat_hyvinvointi_talvityttö

Tuoteteemojen valinta perustuu maailmalla nähtäviin trendeihin sekä lukuisiin MEKin sekä sen yhteistyökumppaneiden teettämiin tutkimuksiin Suomen kohderyhmien kiinnostuksenkohteista.

 

Tanssit kesäillan ratoksiKullekin teemalle on laadittu omat kehittämisstrategiat yhteistyössä teemaa edustavien yritysten sekä muiden matkailun kehittäjäorganisaatioiden kanssa. Strategiat löytyvät omalta alasivultaan Tuoteteemat ja työkalut-osasta.

 

Ladattavat

  • Teemat ja tuotekehityksen painopisteet 2014 alkaen

    pdf

    Word-dokumentti Matkailun edistämiskeskuksen tuotekehitystyön painopistealueista ja teemoista vuosille 2014-2020.

    Lataa (327 kB)
  • Tuotekehityksen painopistealueet 2014 eteenpäin

    pdf

    Power Point-esitys Matkailun edistämiskeskuksen tuotekehityksen painopistealueista vuodesta 2014 eteenpäin.

    Lataa (2 MB)